han driever

AnyConv.com__Han

han driever

Mijn naam is Han Driever. Samen met mijn vrouw Nathalie en onze teckel Charlie woon ik in Enschede, alwaar ik werkzaam ben als begeleider in de verstandelijk gehandicaptenzorg. In 2012 ben ik begonnen met de basisopleiding Raja Yoga. Yoga heeft me intuïtief altijd getrokken. Mijn eerste kennismaking was via een boekje. Er stonden tekeningetjes van asanas in, met een beschrijving hoe je ze uit moest voeren. Dit was lastig zonder leraar, want ik begreep niet echt waar het nu om ging. Later deed ik nog een poging, kwam in een klasje terecht, en volgde braaf de aanwijzingen van de juf op. Deze waren vooral in de trant van ‘kom op, nog iets meer, nog iets harder, nog iets verder.’ Er raakten dingen beschadigd omdat ik me over grenzen liet duwen. Dit voelde niet goed, en ik raakte teleurgesteld. Yoga leek niet te zijn wat ik ervan verwacht had.

Totdat ik op de website van de Yogaschool terecht kwam, en hierdoor geprikkeld een lezing van Ylvy ging bijwonen. Ik wist meteen: dit is wat ik altijd gezocht heb. Yoga is niet de zoveelste vorm van fitness of wollige ontspanning, maar een spirituele reis naar binnen, een systematische ontdekkingstocht naar de diepten van je ziel. Het is het spannendste avontuur denkbaar, en omvat alle aspecten van het leven. Bij deze reis heb je goede gidsen nodig, want ware wijsheid kun je niet uit boeken halen, maar ontstaat in het contact met een leraar binnen een levende traditie. Dat ik nu mag gaan lesgeven stemt me dan ook dankbaar. Ik hoop dat ik anderen iets kan meegeven van wat ik geleerd heb, en hier zelf ook weer van te kunnen leren.