Hatha yoga voor stabiliteit, kracht en evenwicht

Āsanas zijn de lichaamshoudingen en het is de meest bekende stap in Yoga. Ze geven namelijk heel snel effect en zijn doorgaans ook erg fijn om te doen. Ze zijn de derde stap in het achtvoudig pad van Patañjali.

Door middel van Āsanas kun je veel goeds doen voor jezelf. De lichaamshoudingen werken in op het gehele lichaam. Āsanas maken je sterker, vitaler, standvastiger, soepeler, rustiger. Je bent minder snel ziek en je krijgt een betere conditie.

Monika-sirsa-182x300.jpg

 Er is een uitwerking op de spieren, op het skelet, het endocriene systeem wordt gestimuleerd waardoor je hormoonhuishouding beter gaat functioneren, de interne organen worden gestimuleerd. Energetisch zorgt het voor een betere energie doorstroming door de verschillende energiekanalen. Kortom het gehele systeem wordt aangesproken en in een betere conditie gebracht door middel van deze prachtige houdingen.

Het systeem is zo compleet, het geeft je de tools om je gehele lichaam in een goede conditie te brengen en te houden. Dit werkt natuurlijk door op de rest van je wezen. Āsanas zijn heel goed in staat om in jou een betere energiedoorstroming tot stand te brengen waardoor je je, na een aantal van deze mooie houdingen te hebben gedaan, altijd weer beter voelt. Het mooie is dat je ze altijd en overal kunt doen. Je  hebt er geen dure apparaten voor nodig. Een matje en twee vierkante meter ruimte zijn voldoende. Fantastisch toch!

In de Haṭha Yoga Pradipika van Svatmarama staat een prachtige Sūtra over Haṭha Yoga:

Hoofdstuk 1, Sūtra 10

“De Haṭha Yoga is een beschermend klooster voor hen, die door alle soorten pijn verteerd zijn. Voor hen die bezig zijn met welk soort Yoga dan ook, is Haṭha Yoga als een schildpad die draagt”

Monika.jpg

Wat hier staat is dat Haṭha Yoga je een hele mooie veiligheid biedt waar je altijd weer bij terecht kunt! Elke keer dat je Haṭha Yoga beoefent breng je jezelf weer meer in balans. Je leert dus meer en meer hoe je zelf steeds het eveniwcht weer kunt herstellen. De overeenkomsten met een schildpad zijn ook mooi: degelijk, stabiel, gelijkmoedig en een constante vooruitgang.

In de Yoga Sūtra’s van Patañjali staat dat er door Āsana beoefening geen aanvallen van de kant van de paren van tegenstellingen komen (YSP 2, 48).

Peter Dhanura.jpg

Dit betekent dat de dualiteit minder vat op je heeft en je makkelijker in het midden blijft wat we ook wel kennen als Sattva, Harmonie.

Meer dan genoeg reden om regelmatig jezelf in een van deze houdingen te plaatsten!

Je herkent een goede Yogabeoefenaar aan een stevige en stabiele houding met een open en heldere blik. Het mooie is dat we dat bij onze leerlingen zowel in Haṭha Yoga als bij Rāja Yoga terug zien.

We wensen jullie veel balans op of naast de mat deze week!

 INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.