Waarom afvallen zo moeilijk is

Heel veel mensen worstelen met hun gewicht en daarmee met hun vitaliteit en hun zelfbeeld. De eetprikkel is echt 1 van de moeilijkste prikkels om te overwinnen, omdat het van oorsprong zo dicht bij onze overleving staat. Eten en drinken zijn hele primaire overlevingsbehoeften. Bewust (en dus doelgericht) eten en drinken moet je leren. En onze gebruikelijke schoolopleidingen voorzien daar niet in. Daarom besteden we er in onze opleiding Raja Yoga altijd aandacht aan. Voor onze leerlingen verzorgen we regelmatig workshops gezonde voeding en eetgewoontes.

Eigenlijk weet je het allemaal wel.  Je lichaam zegt je elke dag wat wel en niet goed voor je is, maar het is een mentale strijd. Er zitten twee kanten aan dit leerproces:

1.  Weet wat goed voor je is. Vraag je af wat je eet. Alles wat je eet wordt één met jouw lichaam. Vraag je dus steeds af wat je in je mond steekt. Vraag je af of jij je er letterlijk mee wilt verenigen. Kauw heel goed (overdreven goed voor je gevoel, dan kom je in de buurt) en proef ook écht wat je eet. Verdiep je in de vraag wat er in je eten zit. En dan zijn er een paar simpele grondregels: Vers is beter, minder vlees, suiker, alcohol en koffie is beter. Besef ook dat jouw brein geen rem heeft voor de combinatie van zoet & vet of zout & vet. Als je deze ingrediënten los van elkaar eet voel je heel snel dat je genoeg hebt, maar als je ze combineert met elkaar geeft je brein geen stopteken. Leg jezelf daarbij dus van tevoren grenzen op.

2.  Luister naar lichaam & geest. Er zijn 2 redenen om iets te eten; het in stand houden van je lichaam en het toegeven aan prikkels in jouw brein. Oefen jezelf om het verschil te herkennen. Als je zin hebt in iets ongezonds is dat niet je lichaam dat daar om vraagt maar jouw drukke brein. Neem rust, zoek frisse lucht en milde beweging en de behoefte zal afnemen. De fysieke signalen dat je iets moet eten wijzen op gebrek aan energie. Je hebt dan lichamelijk een slap en versuft gevoel. Psychische signalen vallen uiteen in 2 groepen: gewoonte en afleiding. Leer patronen herkennen en maak er een oefening van om ze te doorbreken. Sta niet toe dat ze macht over je krijgen en ervaar hoe sterk jij je gaat voelen als jij er en in slaagt die patronen te doorbreken. Zolang je het moeilijk vindt om dit onderscheid te maken is het verstandig om je aan een vast ritme te houden. Eet dan gewoon 3 keer per dag op vaste tijdstippen vaste hoeveelheden van vers en gevarieerd voedsel. Je lichaam heeft niet meer nodig dan dat. Dus als je tussendoor de neiging voelt om iets te eten, weet je dat het psychisch is.

Je gaat snoepen omdat je een prikkel voelt van lekkere trek. Als je leert om van de beheersing van het gevoel van lekkere trek te houden, als je het een fijn gevoel gaat vinden, om de baas te zijn over jouw eigen gevoel, hoef je niet meer te snoepen om van dat gevoel af te komen. Geniet van jouw zelfdiscipline. Zorg dat dit leerproces een permanent proces van verbetering wordt. Dan kun je het volhouden en ontwikkel je nieuwe, positieve gewoontes. Het gaat erom dat je betere alternatieven ontwikkelt. Begin met kleine stappen. Eet elke dag 3 happen minder dan je gewend bent. Pas je eetpatroon langzaam maar doelgericht aan. En kies ervoor om stap voor stap steeds 1 slechte gewoonte helemaal te stoppen. Het is makkelijker om helemaal te stoppen met iets dat slecht is maar wel lekker, dan dat je het een beetje blijft eten of drinken. Jouw behoefte aan beloning en bevestiging verdwijnt niet direct, maar je kunt wel gezondere alternatieven bedenken. Maak dus een plan voor jezelf. Deze maand stop je met de eerste. Volgende maand met de tweede enz. En vervang ze door een gezonder alternatief. Een appel in plaats van chocola bijvoorbeeld. Het went snel.

Het heeft geen enkele zin om jezelf voor te nemen om in een paar weken heel veel af te vallen. Het is niet goed voor je en de kans op teleurstelling is groot. Probeer elke dag een beetje bewuster naar jezelf te luisteren en ervaar dan dat je langzaam maar zeker steeds meer richting jouw natuurlijke gewicht ontwikkelt. Beweeg voldoende. Doe je asanas, dat stimuleert jouw verbranding en ga vaak wandelen en fietsen. En mediteer veel, dan behoud je gedurende de dag meer zelfreflectie. Voel de kracht die je hierdoor ontwikkelt. Wees bij elke stap blij dat je iets goeds voor jezelf hebt gedaan. Langzaam maar zeker kom je er wel!

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.