Spijt

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Spijt

Zelfkwelling

Spijt is een verterende emotie. We hebben er vaker over geschreven (zie hier de eerdere blog over spijt). Het blijkt soms voor mensen heel moeilijk om spijtgevoelens los te laten, daarom is het goed om er weer eens wat langer bij stil te staan.

Het gebeurt ons allemaal wel eens dat we iets doen waar we later spijt van hebben en dat is op zich niet zo erg. Het is een teken van bewustwording dat je inziet, dat je iets niet helemaal goed hebt aangepakt en dat je dit een volgende keer anders wilt doen. Dat hoort bij ons leerproces. Spijt wordt pas écht een probleem als het een obsessie voor je wordt, als het je blijft achtervolgen, als het je beperkt in jouw zelfrealisatie en vrijheid.

Spijt kent vele oorzaken en omstandigheden, maar in basis zijn er 2 grondvormen:

  1. Je hebt iets niet gedaan, wat je graag had willen doen en nu is het te laat. Dat kan bijvoorbeeld als je een ruzie niet op tijd hebt bijgelegd met iemand die er nu niet meer is.

  2. Je hebt juist wel iets gedaan en daarmee iemand schade berokkend.

Vervolgens zijn er 2 factoren die een belangrijke rol spelen bij de vraag of je spijt kunt loslaten of niet:

  1. Jouw eigen intenties:

    • Jouw intenties waren zuiver, maar het pakte verkeerd uit. Er deden zich onvoorziene schadelijke effecten voor, die nadelig waren voor de ander.

    • Jouw intenties waren niet zuiver, je was eigenlijk egoïstisch en je wist dat jouw handeling schadelijk was voor de ander, maar je bent er toch mee doorgegaan, omdat het goed leek voor jezelf.

  2. De vergeving van de ander (en het herstellen van de verbondenheid met de ander):

    • Als degene die geschaad is er zelf geen last meer van heeft en/of jou vergeeft, kun je het zelf makkelijker loslaten.

    • Als de ander blijvende schade ondervindt en niet in staat is om jou te vergeven is het ook moeilijker voor jou.

Dus laten we het onszelf niet te makkelijk maken, laten we uitgaan van het moeilijkste scenario: Je bent egoïstisch geweest en je hebt tegen beter weten in een ander blijvende schade toegebracht en diegene is niet instaat om je dat te vergeven en zal dat waarschijnlijk ook in de toekomst niet kunnen, sterker nog, diegene is inmiddels overleden en er is dus niemand waar je vergeving kunt vragen. Dan heb je de meest moeilijke voedingsbodem voor spijt en dan loop je het risico dat je daar de rest van je leven last van hebt. De vraag is dan hoe je dat gevoel bij jezelf kunt overwinnen.

Uiteindelijk is iedere vorm van spijt een op jezelf gerichte negatieve emotie. Je blijft hangen in zelfverwijt. Het staat jouw zelfacceptatie in de weg. De vergeving van de ander lijkt vaak de oplossing, maar is dat eigenlijk niet. De vergeving van de ander zorgt ervoor dat je de schade die je hebt toegebracht gaat relativeren, omdat de ander dat doet. Maar dat betekent nog niet dat je de énige echt noodzakelijke stap hebt gezet. De enige wezenlijke vraag is of je in staat bent jezelf te vergeven, dat je een fout hebt gemaakt. Dat lijkt moeilijker als je vanuit egoïsme hebt gehandeld, dan als je te goeder trouw was, maar uiteindelijk maakt dat niet uit. In alle gevallen waarbij jouw handeling je achteraf spijt berokkend heeft, handelde je oorspronkelijk uit onwetendheid. Die onwetendheid kent vele verschijningsvormen, dat kan ondoordachtheid zijn, of egoïsme, of gebrek aan inlevingsvermogen of iets heel anders, wat we ons niet eens kunnen voorstellen.

Besef heel goed dat het feit dat je spijt voelt een positief teken van vooruitgang is. Je was onwetend over iets en dat ben je nu niet meer. De hele dag door ontstaat schade door onwetendheid en de énige rechtvaardiging daarvan is dat we er iets van leren. Jij hebt er iets van geleerd! Daarom voel je spijt. Laat het los en kijk vooruit. Blijf niet hangen in het verleden. Leer je les en doe iets goeds met wat je geleerd hebt. Dat is de positieve manier om met spijt om te gaan. Doe iets goeds met jouw nieuw verworven inzicht, niet eens per se naar degene die je oorspronkelijk geschaad hebt, dat kan ook natuurlijk, maar het kan ook naar jouw omgeving in het algemeen. Stop met zelfverwijten. Je weet nu beter en daarom kun je nu ook beter doen dan voorheen. Dat proces moeten we allemaal door heen en hoe bewuster we dat doen, en hoe meer we onze lessen delen met anderen, hoe meer we de mensheid vooruit helpen. De overgrote meerderheid van mensen handelt dagelijks uit onwetendheid. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die daar van proberen te leren en het leven als lesboek omarmen. Het feit dat je spijt kunt voelen is het bewijs dat jij die stap al hebt gezet en daarmee anderen tot voorbeeld kunt zijn. Een verstandig mens leert van zijn fouten, een wijs mens leert van de fouten van anderen. Het leven ís hét lesboek.

Doe goed en zie niet om. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN INTRODUCTIEBIJEENKOMST. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.