En dan nu even concreet 1

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

En dan nu even concreet 1

Er zijn een paar dingen die je altijd kunt doen

Raja Yoga beoefenaars zijn veel bezig met levensvragen. Steeds bewust voelen wat de uitwerking van gebeurtenissen en omstandigheden op jouzelf is en daar vervolgens dan weer op reflecteren is een zeer leerzame bezigheid. Het brengt je naar meer zelfkennis. Maar die manier van denken heeft ook vaak de neiging om heel abstract te worden, terwijl we in het dagelijks leven natuurlijk ook behoefte hebben aan heel concrete inzichten en aanbevelingen. Daarom is het goed om eens stil te staan bij de vraag welke praktische oefeningen onder alle omstandigheden nuttig zijn om jouw gelijkmoedigheid te blijven bewaken.

Deze week en volgende week bespreken we praktische oefeningen die een herstellende uitwerking hebben. Vandaag kijken we naar fysieke oefeningen die ook gedurende de dag helpen om soepel, sterk en vitaal te blijven en 2 concentratieoefeningen die je snel emotioneel kunnen ontlasten als dat nodig is. Volgende week zullen we dieper ingaan op de mentale kant en de vraag hoe je gedurende de dag jouw relatie met je omgeving in harmonie kunt houden. De volgende oefeningen kun je op ieder moment van de dag doen en ze helpen je steeds om naar meer innerlijke stilte te komen:

Fysiek

  1. Strekkingen van de voorzijde van je lichaam geven je een energieker en enthousiaster gevoel.

  2. Strekkingen van de achterzijde van je lichaam geven rust en ruimte en zijn een goede stressremedie.

  3. Draaiingen van ruggenwervel en nek (voorzichtig en langzaam!) werken verstillend op jouw brein.

Dus als je fysiek door de dag heen voelt dat je ergens spanning opbouwt kun je met een paar eenvoudige strekkingen het gewenste effect bereiken. Probeer dat met regelmaat te doen; niet alleen als je op de mat staat, maar ook gewoon gedurende de dag. Als je bijvoorbeeld veel zit of auto rijdt overdag, dan zul je bovenstaande strekkingen nodig hebben om niet langzaam vast te komen zitten.

Emotioneel

Emotionele prikkels (angst en verlangen in welke vorm dan ook) leiden tot drukte in je hoofd en dat geeft weer vermoeidheid, hoofdpijn enzovoorts en dat beperkt je helderheid, waardoor je minder zuivere beslissingen gaat nemen, met alle gevolgen van dien. Zodra je merkt dat je emotioneel uit evenwicht bent zijn er ook een paar concrete zaken die je steeds kunnen helpen:

  1. Breng eerst je aandacht terug in je lichaam door je concentratie te verleggen naar jouw ademhaling. Haal bewust en regelmatig diep adem naar je buik. Zorg dat je ademhaling diep is en dus niet te hoog blijft hangen. Juist als er sprake van stress is, heb je de neiging om snel en hoog te ademen. Het verdiepen van je ademhaling geeft directe rust en verstilling.

  2. Verleg jouw aandacht vervolgens naar het besef dat je de waarnemer bent van dat wat je nu ervaart. Je neemt het waar en dat feit op zich is al voldoende om wat afstand te nemen. Daarmee ontstaat het vermogen om te relativeren. Probeer steeds vaker en steeds langer vanuit dat perspectief naar jezelf en naar jouw omgeving te kijken. Het maakt je gedachten zuiverder en rustiger. Je concentratievermogen neemt toe, alleen al door deze oefening.

Natuurlijk wordt dat allemaal eenvoudiger als je leert om diep te mediteren. Dan kun je steeds naar de stem van de stilte. Het wordt jouw baken in al jouw beslissingen. Het leven wordt overzichtelijker en je gaat steeds meer de wezenlijke eenvoud herkennen in alle vraagstukken die je tegenkomt. Blijf oefenen. Zorg steeds goed voor je lichaam en je brein. Dan zorgen ze ook goed voor jou.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.