En dan nu even concreet 2

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

En dan nu even concreet 2

Er zijn een paar dingen die je altijd kunt doen

Vorige week bespraken we een aantal fysieke oefeningen voor behoud van jouw fysieke balans gedurende de dag. Mentale drukte, stress en spanning in relatie tot jouw omgeving kan je natuurlijk ook uit balans brengen. En dat heeft dan ook weer een fysieke uitwerking. Vandaag gaan we dieper in op mentale oefeningen die je onder alle omstandigheden kunt toepassen om beter in balans te blijven en minder energie te verliezen gedurende de dag.

Mentaal

Mentaal hebben we met de eenvoudige beperking te maken dat ons denken niet  meer dan één ding tegelijk kan. Dat leidt ertoe dat we steeds een enorme drang voelen om te kiezen. Voor onze praktische overleving is dat een belangrijke vaardigheid, maar als het even niet lukt, dan krijgen we stress. Dan gaat ons brein heen en weer vliegen tussen allerlei opties en dat vreet energie. Als je die spanning voelt zijn er ook weer een aantal concrete oefeningen die de druk verlichten.

  1. Mentaal is het raadzaam om zo snel mogelijk de twijfel te doorbreken. Het gevaar is dat je erin blijft hangen. Besef dat jouw twijfel altijd schommelt tussen een angst en een verlangen. Bekijk vanuit de waarnemer in jezelf allebei die drijfveren zorgvuldig en in alle rust. Je zult zien dat je daardoor al in staat bent om beide tegenpolen meer te relatieveren. Bekijk vervolgens het grootste risico van je angst. Als dat ondragelijk is, laat je het lopen; als het wel dragelijk is kijk je nog even goed vanuit de waarnemer naar het onderliggende verlangen. Als je dat niet kunt relativeren en het is écht belangrijk voor je om dit na te streven, dan hak je de knoop door. Als het worst-case-scenario toch ondragelijk is, dan laat je het hele idee los.  Zo simpel is het. Je hakt in ieder geval de knoop door en je kijkt niet meer achterom, want dat brengt je vanzelf weer in een nieuwe situatie, waarin je weer bewust kunt ervaren en leren.

  2. Als je dan toch nog twijfel voelt, besef dan dat het antwoord in de stilte ligt. Nogmaals, jouw intuïtie weet het antwoord. Als je hebt leren mediteren, dan pas je dat toe. Als je dat nog niet kunt, zoek dan omstandigheden waarin je van nature stiller bent. Je kunt een eind gaan wandelen, maar er is nog een praktische manier. Het moment dat je net wakker wordt is een moment van mentale stilte. Denk even bewust aan je vraagstuk als je gaat slapen en spreek met jezelf af dat je het nú loslaat. Gun jezelf de ruimte om het antwoord af te wachten. Besef dat de nacht het antwoord zal brengen. Geef je over, staak je verzet. Als je morgen wakker wordt wéét wat je te doen staat. De eerste bewuste gedachte als je wakker wordt geeft je de aanwijzing; opletten dus!

Omgeving

Je wordt vanuit jouw omgeving ook regelmatig bestookt met de twijfel van anderen en abstracte ideeën die soms aantrekkelijk en soms ook bedreigend zijn. Kranten, TV en sociale media staan er ook vol van. Mensen scheppen er een bepaald genoegen in om de suggestie van algemene waarheden te verkondigen. Dat komt voort uit ons diepe verlangen naar zekerheid. Ook daarvoor is een simpele oplossing. Als jouw buurman, vriendin, leraar of kennis met een abstracte ‘waarheid’ komt waarvan je niet precies weet wat je ermee kunt of moet, is één simpele vraag afdoende: “Kun je een voorbeeld geven?”. Als iemand dat direct en vanuit ervaring kan, dan deelt diegene een doorleefd inzicht en dan kun je voelen en herkennen of dat voor jou relevant is. Maar als iemand dat niet kan en er eerst over na moet denken, dan weet je dat het niet doorleefd is en dus een product van mentale onzuiverheid, voortkomend uit de voor- en afkeuren van die persoon. Neem het dan met een korrel zout, want het zegt meer over die persoon dan over jezelf.

Natuurlijk wordt dat allemaal eenvoudiger als je leert om diep te mediteren. Dan kun je steeds naar de stem van de stilte. Het wordt jouw baken in al jouw beslissingen. Het leven wordt overzichtelijker en je gaat steeds meer de wezenlijke eenvoud herkennen in alle vraagstukken die je tegenkomt. Blijf oefenen. Zorg steeds goed voor je lichaam en je brein. Dan zorgen ze ook goed voor jou.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.