Niks doen – Wil je écht vrede?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Niks doen – Wil je écht vrede?

Het blijkt in de praktijk best lastig om niets te doen

Iedere intensieve activiteit verlangt een periode van herstel. Dat geeft niet, maar als je dat uitstelt en vooral als je dat structureel voor je uitschuift, dan krijg je problemen met je gezondheid. Het is dus verstandig om er wel voldoende aan toe te geven.

Een zeer heilzame manier om dat te doen is ‘niks doen’. Als je dat gaat proberen, blijkt dat niet eens zo eenvoudig. Zodra je simpelweg voor je uit gaat staren met de intentie om niets te doen, dan concludeer je dat deze simpele intentie al een activiteit op zich is. Bovendien merk je al snel dat je lichaam nog steeds druk is met jouw instandhouding en gelukkig maar. Al met al merk je al snel dat je gedachten weer allerlei kanten opvliegen. Ook als je gaat wandelen loop je al snel in die val. Binnen de kortste keren ben je in gedachten weer met allerlei hoopvolle en zorgelijke dingen bezig. Je merkt al snel dat niks doen heel saai is en dat jouw brein dwangmatig opzoek is naar afleiding. Dan besef je hoe verslaafd je bent aan prikkels. En dan begrijp je ook direct waarom het zo heilzaam is om even niks te doen. Je gunt jouw brein én je lichaam even rust. Onderzoeken wijzen uit dat jouw brein ongeveer 20% van de beschikbare energie van jouw stofwisseling verbruikt, maar die 20% is alleen de mentale activiteit op zich. Daarin is niet meegeteld hoeveel energie je verbruikt met de activiteit die daar uit voortkomt. Alle emoties, bezigheden, verplichtingen, ze komen allemaal voort uit jouw mentale activiteit….

Dus hoe kun je nou het beste niks doen? En hoe kun je zorgen dat dit een heilzame ervaring wordt, waar je graag naar terugkeert? Met andere woorden, hoe kun je de saaiheid verlichten? Mensen verzuchten met regelmaat dat ze verlangen naar vrede, maar zodra ze een vredig moment ervaren, lopen ze in de valkuil van nieuwe ideeën.

De meest effectieve manier is om tot innerlijke vrede te komen. Tevredenheid is een geweldig gevoel. Dus als je behoefte aan herstel heb, doe dan het volgende. Bereid je goed voor. Zorg dat je niks hoeft en niet gestoord kunt worden. Doe eventueel eerst een paar asanas, wandel een stuk en zoek dan gewoon een plek op die jij als plezierig ervaart en geniet met volle teugen van het feit dat jij zo bevoorrecht bent dat jij nu, op dit moment, in de gelegenheid bent om even helemaal niets te doen, behalve de schoonheid om je heen in je op te nemen. En besef dan dat het universum dit helemaal voor jou heeft klaar gezet. Richt al jouw aandacht op dit simpele feit. Alles is goed op dit moment en het is helemaal voor jou. Dat is alles. Gun jezelf met regelmaat een dag waarin je dit ervaart. Voel jezelf nooit schuldig voor het feit dat jij jezelf dit voorrecht gunt. Het is een investering die jou de mogelijkheid biedt om er vervolgens weer voor anderen te zijn. Je zult nog genoeg gelegenheid hebben om je bijdrage te leveren, maar deze dag is voor jou. Geniet ervan.

Om je hierbij te helpen organiseren we vanuit De Yogaschool sinds kort ‘Voel-de-vrede-dagen’. Onder begeleiding van een ervaren docent keer je een dag naar binnen voor diepe innerlijke rust en vrede. Je gaat een dag écht opladen en de vrede in jezelf ervaren. Schrijf je in op www.voeldevrededag.nl

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN INTRODUCTIEBIJEENKOMST. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.