Bewust balanceren

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Bewust balanceren

Blijf steeds bewust voelen in welk krachtenspel je zit.

In een heel vroeg stadium van je Yogalessen leer je dat alles energie is en dat die energie is opgebouwd uit 2 tegenpolen: Rajas en Tamas. Rajas is uitdijende energie (elektriciteit, middelpuntvliedende kracht, verlangen, enthousiasme, maar ook boosheid en vrijheidsdrang). Tamas is samentrekkende energie (magnetisme, middelpunt zoekende kracht, angst, neerslachtigheid, maar ook toewijding en liefde).

Alles in je leven schommelt binnen die twee tegenpolen. En als je dat steeds beter gaat zien in jouw eigen leven kun je steeds beter in harmonie blijven. En als het lukt om die twee energiestromen in balans te brengen, dan ben je sattvisch. Sattva is de natuurlijke harmonie tussen Rajas en Tamas. Let wel; harmonie is geen stilstand, maar natuurlijk samenspel.

Als je leert om steeds beter te voelen welke krachten er in jezelf en in jouw omgeving werkzaam zijn, kun je steeds meer gaan meebewegen met die stroom. Maar hoe doe je dat? Het begint met de bewustwording dat je alle problemen in je leven als een golfbeweging tussen tegenpolen kunt zien. Laten we een simpel voorbeeld nemen:

Je streeft persoonlijke harmonie na. Je hebt het gevoel dat het daarvoor belangrijk is dat je enerzijds voldoende aandacht besteedt aan jouw persoonlijke vervulling, maar anderzijds voel je ook wel behoefte aan een bepaald niveau van rust en ruimte. Je wilt aan de ene kant graag een leuke baan, een gezin, een leuk huis en een paar hobby’s, maar tegelijkertijd ook voldoende vrije tijd, rust en ruimte voor jezelf. Uit angst om die sociale omgeving en alle persoonlijke vervulling die daarbij hoort te verliezen, voel je druk om voldoende aandacht aan die kant van je leven te blijven te geven, maar anderzijds verlangt die andere kant ook tijd. In de praktijk doe je allebei een beetje. Je schommelt heen en weer tussen die twee krachten en meestal doe je dat eerste net een beetje teveel, waardoor je langzaam maar zeker moe wordt. En dat dwingt je dan weer om meer aandacht voor de tegenpool (rust en ruimte) te hebben. En als je onvoldoende beseft welke krachten er aan het werk zijn, dan ga je te lang door met jezelf te overbelasten, totdat je het niet meer volhoudt. Zover moet je het dus niet laten komen.

Er zijn drie belangrijke stappen in persoonlijke ontwikkeling die je kunnen helpen om hier mee om te gaan.

  1. De eerste stap is bewust te balanceren. Blijf voelen wat jouw lichaam je vertelt. Als je teveel Rajasische, naar buiten gerichte activiteiten ontwikkelt, zal je in je lichaam spanning en stijfheid opbouwen. Als je teveel Tamas toelaat kan dat zich emotioneel uitdrukken in vermoeidheid en neerslachtigheid. Zoek dan juist Asana, Pranayama en een goede wandeling om de boel weer in balans te brengen. En neem een beetje gas terug op al die leuke dingen die je ook wilt doen. Houd jezelf gewoon een beetje in toom als je lichaam aangeeft dat het nu wel even genoeg is. Je moet alles zo inrichten dat je het heel lang vol kunt houden. Anders klopt er iets niet. Regelmaat en voorspelbaarheid in je leven zijn positieve signalen die laten zien dat je steeds bewuster balanceert.

  2. De tweede stap verlangt iets meer inzicht. Je kunt steeds zoeken naar manieren om activiteiten te ontwikkelen die in één activiteit in beide behoeften voorzien. Dat is een structurele oplossing. Het is eigenlijk heel simpel. Als je enerzijds veel tijd voor je vriendenkring nodig hebt, maar ook veel rust en ruimte voor je zelf wilt hebben. Zoek dan een paar vrienden waarmee je samen rust en ruimte kunt zoeken. Als het echte vrienden zijn zal dat heel makkelijk gaan. Want als ze van je houden willen ze niets liever dan dat. En als dat niet zo is, dan zijn het kennissen. En dat geeft niet, maar daar zou je wellicht niet zoveel energie in moeten steken dat je er moe van wordt…

  3. De derde stap is om in meditatie steeds helder te blijven contempleren op de vraag wat jouw drijfveer is achter al die activiteiten. Wat zoek je écht? Uiteindelijk zoek je liefde én vrijheid. Dat weet je al. Maar zorg dat jij je dat ook steeds blijft herinneren en vraag je van al die activiteiten steeds in alle eerlijkheid of ze wel bijdragen aan jouw besef van liefde en vrijheid. Wees zuinig op je energie. Probeer verplichtingen te vermijden die niet voeden. Zeg niet te snel ja. Het geeft niets om ergens even over na te denken voordat jij je vastlegt.

Blijf steeds goed naar jezelf luisteren. Wees eerlijk tegen jezelf en tegen je omgeving over wat je wilt en waar je grenzen liggen. Doe je Asana met gevoel en toewijding voor je lichaam. Het is jouw voertuig en je moet er een heel leven mee doen. Doe Pranayama om voldoende verkwikking, herstel en liefde toe te laten in je hele systeem en mediteer op rust en ruimte voor jezelf. Dan wordt bewust balanceren een automatisme en zul je in harmonie door het leven gaan.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.