In 5 stappen van je burn-out af

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

In 5 stappen uit je burn-out

Hoe kom je tot tevredenheid?

De kranten staan er bol van. Jaar op jaar blijkt uit vele onderzoeken dat burn-out klachten blijven toenemen en ook steeds jonger optreden. Er wordt veel over geschreven naar aanleiding van onderzoeken. Maar een pasklare oplossing lijkt moeilijk te vinden. Daarom is het een belangrijk onderwerp. We hebben er eerder over geschreven.

Het probleem van een burn-out komt voort uit stelselmatige overbelasting. Je hebt toegestaan dat jou over een lange periode structureel geweld werd aangedaan. Je werd steeds over een grens getrokken door de omstandigheden waar je in zat. De bron van het probleem is dus chronische vermoeidheid en stress.

De bereidheid om stelselmatig over je grenzen te gaan is verbonden met jouw overtuiging dat je niet goed genoeg bent als je niet over die grens gaat. Je voelt je verplicht om meer te leveren dan je kunt. En je bent bereid om dat stelselmatig ten koste van jezelf te laten gaan. Dat kan alleen als jij je niet onvoorwaardelijk geaccepteerd voelt. Je bent vergeten dat je allang goed genoeg bent. Je bent echt helemaal prima zoals je bent, maar omdat je dat een beetje vergeten bent, put jij jezelf uit, waardoor niet het beste van jou maar juist jouw kwetsbare zelf naar boven komt. Dat is een neergaande spiraal en die moet je doorbreken. Dat begint bij de acceptatie van al jouw goede intenties en het besef dat je gewoon niet meer kunt doen dan je best. Sterker nog, ontwikkel het besef dat je juist gas terug moet nemen om steeds jouw beste zelf tot uitdrukking te laten komen.

Ook als je mensen wilt helpen, zul je het zo moeten organiseren dat je het vol kunt houden. Anders hebben die anderen er ook niks aan. En dat betekent dat, als het je teveel wordt, jij zelf ook om hulp moet vragen. Vanuit het besef dat je dat waard bent is dat geen probleem.

Dat besef ontwikkel je vanuit de beoefening van Raja Yoga. Je leert om goed voor je lichaam te zorgen en voldoende rust en ruimte in je leven in te bouwen. Meditatie leert je om steeds weer de stilte op  te zoeken en je lichaam en geest de rust te gunnen die het gewoon elke dag nodig heeft. Bovendien leer je door regelmatige meditatie steeds beter te reflecteren op je eigen leven en steeds helderder te zien waar jouw kwaliteiten en jouw valkuilen liggen. Dat geeft je een structureel fundament onder je leven dat je steeds harmonie en helderheid verschaft.

Maar het fundament van Raja Yoga wordt gevormd door de 5 Yamas. De 5 weigeringen van destructief gedrag. Geweldloosheid, eerlijkheid, je weerhouden van iedere vorm van diefstal, het beheersen van je energie en de ontwikkeling van begeerteloosheid zijn de 5 sleutels van een harmonieus leven waarin geen plaats is voor vermoeidheid, stress of burn-out. En je kunt ze alle 5 de hele dag oefenen, zodat jij ze in alle aspecten van je leven realiseert en dan ook anderen kunt helpen om hetzelfde te doen.

1.      Geweldloosheid

Zorg dat je voldoende assertiviteit ontwikkelt. Accepteer niet dat jou geweld wordt aangedaan. Probeer dat op een steeds subtieler niveau vรณรณr te zijn. Dat geeft je namelijk niet alleen de ruimte om het probleem in de kiem te smoren, maar hoe vroeger jij erbij bent om geweld een halt toe te roepen, hoe minder geweld je hoeft te gebruiken om het te stoppen.

2.      Eerlijkheid

Zorg dat je steeds eerlijk bent tegen jezelf en jouw omgeving. Vaak beseft je omgeving helemaal niet dat je aan je grens zit. Leer om het actief aan te geven en zelf te erkennen. Zorg goed voor jezelf en luister vooral ook heel goed naar je lichaam. Je lichaam liegt nooit.

3.      Niet stelen

Doe niets wat niet goed voelt. Als jij het gevoel hebt dat je gunsten verwerft die jou niet toekomen gaat dat aan je knagen. Dat kost heel veel energie.

4.      Beheersing van energie

Zorg dat je steeds een helder overzicht hebt van hoofd- en bijzaken. Vraag daarbij eventueel om hulp. Soms is het voor een relatieve buitenstaander veel makkelijker om jouw situatie te overzien dan voor jezelf. Natuurlijk speelt meditatie hierbij ook een belangrijke rol. Steeds goed innerlijk schouwen toont je de essentie van jouw situatie. Vanuit dat inzicht weet je wat je te doen staat.

5.      Begeerteloosheid

Soms houd je te lang vast aan zaken die eigenlijk al voorbij zijn. Dan klamp jij je vast aan een verlangen en hou je het volledig met jouw energie in stand, terwijl je omgeving er al klaar mee is. Piekeren en emoties vreten energie. Probeer los te laten. Je verliest teveel energie. Staak je verzet en voel de ruimte die dan ontstaat.

Deze 5 oefeningen helpen je om destructief gedrag om te buigen naar meer vrijheid. Probeer dat heel rustig, stapje voor stapje te doen. Te snelle en abrupte verandering is ook geweld. Leer vooral om heel duidelijk en eerlijk te zijn naar jezelf en jouw omgeving. Stel grenzen voor jezelf en laat niet toe dat anderen je dwingen erover heen te gaan. Vaak beseffen mensen het gewoon niet, dat je tegen je grenzen zit. Ze willen je geen schade doen, maar leven zich even niet zo goed in. Maak liefdevol duidelijk dat je dat beseft, maar ook dat je op dit moment niet voorbij dit punt kunt. Mensen die met je begaan zijn zullen dit steeds respecteren. En mensen die dat niet kunnen moet je maar even op wat meer afstand zetten als je moe bent. Zorg steeds goed voor jezelf. Jouw harmonie en helderheid komt voort uit jouw liefde voor jezelf. Blijf je dat steeds herinneren. Je bent goed zoals je bent. Doe niemand schade en help waar mogelijk anderen binnen de grenzen van jouw mogelijkheden. En claim de ruimte die jij nodig hebt voor jezelf. Dan koester je het leven en sta je steeds liefdevol naast je medemens.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.