Waarom is geweldloosheid het fundament van Yoga?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst.

Waarom is geweldloosheid het fundament van Yoga?

De allereerste aanwijzing van Patanjali is Ahimsa, geweldloosheid. We kunnen allemaal vrij snel inzien dat het belangrijk is om dat na te streven, maar waarom besloot hij deze aanwijzing als allerbelangrijkste, allereerste, meest fundamentele aanwijzing op te nemen? Laten we daar eens wat beter naar kijken.

Geweld doet altijd pijn en zorgt daardoor voor disharmonie in jezelf. Dit zorgt voor onrust en geeft een gevoel van afscheiding. De essentie van geweldloosheid is dat je deze pijn voorkomt door geen schade te doen zodat je de verbinding weer kunt gaan herstellen.  Dat begint met een houding waarin je geen weerstand hoeft te overwinnen. Zodra er verzet is tegen een beweging die je inzet, is dat een signaal dat er een tegenkracht in werking is getreden. Die tegenkracht ontstaat als je tegen de wil van een ander in gaat. Als je bij jezelf verzet voelt opkomen, probeert er iemand tegen je wil in te gaan. En als je die behoefte aan verzet in jezelf onderdrukt, pleeg je geweld naar jezelf. Deze situatie ontstaat alleen als er een gevoel van afgescheidenheid is. Zodra er een verschil is in voorkeuren en afkeuren met iemand anders ontstaat er een onderscheid tussen jou en je omgeving en dan ontstaat ook het risico van geweld. Geweld en afscheiding zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.Vanuit een gevoel van afgescheidenheid ontstaat een vicieuze cirkel van geweld, reactie, tegenactie, reactie enzovoorts. Dat proces noemen we karma en trekt je verder in het gevoel van afgescheidenheid, we kennen het ook wel als eenzaamheid.  

Vanuit een gevoel van verbondenheiden gemeenschappelijkheidvan belangen en voorkeuren ontstaat een behoefte aan geweldloosheid. Zodra jij je er bewust van bent dat je onlosmakelijk verbonden bent met de natuur, ga je de behoefte voelen om beter voor die natuur te zorgen. Zodra jij je bewust verbonden voelt met je medemens ga je de behoefte voelen geen schade meer te doen aan de ander, omdat je weet dat het uiteindelijk schade voor jezelf betekent. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We zijn allemaal LEVEN.

Het doel van Yoga is eenwording; de realisatie dat je onlosmakelijk en eeuwig verbonden bent met alles wat leeft…

Vanuit dat doel kán het eenvoudigweg niet anders zijn dan dat geweldloosheid de eerste en meest fundamentele stap in je leven is op weg naar bewustwording en onderscheidingsvermogen.

Dat besef brengt je vaak in een dilemma. Je wilt geen schade meer doen, maar toch ook wel je eigen wil realiseren en hoe doe je dat nou zonder schade te doen? Want iedere handeling die je doet, hoe subtiel ook, heeft gevolgen en je kunt de consequenties daarvan niet altijd volledig overzien. En vanuit die gedachte zijn er monniken die voor iedere stap die ze zetten eerst de vloer vegen om te voorkomen dat ze een beestje beschadigen. Dat is een nobel streven, maar toch loop je daarin snel vast. Als je die redenering écht consequent zou willen doorvoeren, moet je ook stoppen met ademen, want je zou zomaar een microbe kunnen inademen. Echt werkbaar is die extreem doorgevoerde geweldloosheid niet. Elke vorm van extremisme is een uiting van geweld (op zijn minst naar jezelf). Je kunt dus makkelijk aanvoelen dat die houding ergens op een denkfout berust. Maar hoe kunnen we geweldloosheid dan wél werkbaar maken in onze tijd en samenleving? Hoe kunnen we geweldloos en zonder schade te doen door het leven gaan?

Daarvoor zijn twee aanwijzingen van belang:

  1. Ten eerste is de intentie achter je handeling belangrijker dan de uiteindelijke uitwerking ervan. Het is jouw intentie die je handeling stuwkracht geeft en die uitwerking gaat niet verloren, zelfs als het anders uitpakt dan je bedoeld had. Dus voel bewust de verbindende intentie bij alles wat je doet.Dan heb je het risico van schade geminimaliseerd.
  2. Ten tweede is het geweldig om dagelijks te oefen met de bewustwording van jouw gevoel. Hoe subtieler jij aanvoelt of er sprake is van weerstand tegen jouw handeling hoe beter je erin slaagt om geweld in de kiem te smoren. Blijf steeds heel goed luisteren naar je gevoel. Zodra je merkt dat je ergens weerstand ondervindt, in jezelf of in je omgeving, neem dan gas terug en onderzoek het eerst. Mediteer op wat je voelt. Dan zal het snel helder worden. En dan zal je ook heel snel zien dat de weerstand verdwijnt zodra je de verbondenheid herstelt. 

En als het dan ondanks jouw oprechte streven anders uitpakt dan je bedoelde, waardoor er toch in welke vorm dan ook een situatie van geweld ontstaat, zijn er maar drie stappen die de balans herstellen:

  1. Streef direct naar nieuw evenwicht. Gebruik precies voldoende assertiviteit om het ontstane geweld weer in balans te brengen, maar niet meer dan dat.
  2. Vergeef jezelf dat je bepaalde consequenties niet kon voorzien, terwijl je intenties oprecht waren.
  3. Leer ervan en probeer het de volgende keer nog zuiverder te bekijken.

Door een trouw ritme van meditatie ga je steeds helderder waarnemen en steeds bewuster en subtieler de omstandigheden aanvoelen en dan kom je in een proces van permanente verbetering waarin je op een steeds subtieler niveau geweldloosheid zult kunnen beoefenen en dan zal je steeds vaker een glimlach voelen opkomen, omdat je overziet wat je met jouw helderheid hebt weten te voorkomen. Geniet ervan.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat jegericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.