Hoe overwin je spijt?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst. 

Hoe overwin je spijt?

Spijt is een moeilijke emotie. Het vreet aan je, het kan je jaren achtervolgen en een heel negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van jouw zelfbeeld. Laten we daarom eens kijken hoe spijt ontstaat en hoe je er weer af komt.

Spijt ontstaat uitsluitend wanneer je onbedoeldeen ander schade doet. Op het moment dat het gebeurde had je op zich goede of op zijn minst neutrale intenties en jouw handeling had onbedoeld een negatief effect op iemand anders. En dat is pijnlijk voor degene die het betreft, maar ook voor jezelf. En die negatieve emotie wordt soms nog versterkt, omdat het slachtoffer je ook nog eens verwijten maakt. Maar waar komt die pijn nou eigenlijk vandaan? Eigenlijk is het een verwijt aan jezelf dat je iets niet voorzien hebt, wat je in theorie wel had kúnnen voorzien. En vervolgens ga je dan jezelf verwijten maken dát je het niet hebt voorzien. Je gaat jezelf vertellen hoe dom het van je was en als de schade groot was, die je hebt aangericht kan het gebeuren dat jij jezelf hierdoor jarenlang steeds verder kleineert. Dat kun je beter niet doen. Daar word jij niet beter van en het slachtoffer ook niet.

Het komt erop neer dat je op het moment van jouw ongelukkige handeling kennelijk niet alert genoeg was. Je had niet de helderheid van geest om alle mogelijke consequenties van jouw handelen te overzien. Misschien was je gewoon moe, of was je in omstandigheden die je eigenlijk niet zo goed kende. Nu heb je die helderheid wel. Je begrijpt achteraf wat er is gebeurd. En je snapt ook dat je het beter anders had kunnen doen. Kortom je hebt dus iets geleerd!En toch ben je boos op jezelf…Besef dat dit zich allemaal afspeelt op het terrein van de persoonlijkheid. Je hebt jezelf aangepraat dat jouw persoonlijkheid aan bepaalde maatstaven moet voldoen om jouw zelfvertrouwen op niveau te houden en als dat om wat voor reden niet lukt, loopt je ego dus een deuk op en dat doet pijn, want jouw ego is één en al overlevingsdrang en verzet zich tegen die aantasting. Dus eigenlijk is spijt een soort zelfmedelijden en dat is een nogal negatieve energie. Daar blijf je makkelijk in hangen.

De echte vraag is natuurlijk hoe je eraf komt. Daarin zijn twee stappen van belang:

  1. Herstel de verbinding met de ander. Dat ligt voor de hand. Als de relatie met iemand voor je gevoel door jouw toedoen is beschadigd, is het zowel voor die ander als voor jezelf heilzaam om het initiatief te nemen om de verbondenheid te herstellen. Vertel die ander hoe jij je voelt en toon interesse in zijn of haar gevoel. Zelfs als die ander jouw poging afwijst is het heilzaam. 
  2. Herstel de verbinding met jezelf. Voor veel mensen ligt dat minder voor de hand, maar deze stap is nog belangrijker. Spijt is zelfverwijt. Kijk heel goed naar wat er echt gebeurd is en wat jouw rol in het geheel geweest is. Mediteer erop en besef dat jij onder die omstandigheden op dat moment kennelijk niet anders kon. Besef dat je goede intenties had en besef de onvolmaaktheid van jouw persoonlijke poging. Nu je alles overziet kun je vanuit meditatie als objectieve waarnemer naar je persoonlijkheid kijken en dan kun je vaststellen dat je eigenlijk iets heel onredelijks van jezelf verwacht. Je verwacht eigenlijk van jouw eigen persoonlijkheid dat die steeds voorafde helderheid kan opbrengen die achterafzo duidelijk is, maar dat kan natuurlijk niet. Jouw persoonlijkheid is volledig afhankelijk van jouw waarnemingen en de subjectieve en gekleurde interpretatie daarvan. Dat is altijd een gebrekkig proces en in Raja Yoga leer je stap voor stap om in dat proces door vitaliteit en meditatie voorzichtigheid, alertheid en doeltreffendheid te ontwikkelen. 

Het belangrijkste is om steeds te blijven oefenen om een heldere en liefdevolle levenshouding vast te houden ongeacht de omstandigheden.Als je steeds vanuit verbondenheid met jouw zielsverlangen én verbondenheid met jouw medemens handelt, is de kans op onbedoelde schade al heel veel kleiner dan normaal. Als je dan ook nog eens zorgt dat je door voldoende Asana en meditatie vitaal blijft en steeds voldoende buffer hebt om alles rustig te overzien voordat je handelt, dan heb je de maximale voorzorgsmaatregelen genomen om minimaal schade te doen. En als je vanuit die houding steeds vanuit vergevingsgezindheid naar je eigen persoonlijkheid blijft kijken, dan komt het allemaal goed. Zie dat je handelt met de beste intenties en dat je de maximale voorzorgsmaatregelen neemt. En besef dat jouw persoonlijkheid eigenlijk geestelijk beperkt is in zijn mogelijkheden en de helderheid niet kan vasthouden die je in meditatie kunt ervaren. Dan kun je steeds vanuit compassie en vergeving naar jouw eigen goedbedoelde pogingen blijven kijken en hoef je nergens spijt van te hebben. Blijf werken aan je vitaliteit en helderheid. Doe je Asanas en mediteer voldoende. Neem de tijd voor je persoonlijk onderhoud en vergeef jezelf de imperfectie. 

Veel succes.

Kom eens naar een gratis lezing. De volgende is op 25 mei in Oldenzaal. Klik hier voor meer data of om je aan te melden.