Asana en Overgave

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

Asana en Overgave

Een gezonde geest in een gezond lichaam

 

Asana is het onderdeel van Raja Yoga dat betrekking heeft op de fysieke oefeningen. Het is bedoeld als voorbereiding van meditatie en het heeft een weldadige, vitaliserende en verstillende werking voor lichaam en geest.

De meeste leerlingen ervaren die positieve uitwerking al snel. Toch zien we dat bij een deel van onze leerlingen die fysieke oefeningen in de eerste jaren weerstand oproepen. Het lichaam is stijf en de oefeningen zijn nog moeilijk, met spierpijn en een gevoel van frustratie en teleurstelling als gevolg. Voor die mensen is het belangrijk om te beseffen dat Asana een proces is en geen project met een concreet einddoel.

Het feit dat er mensen zijn die met het grootste gemak hun lichaam als een elastiek in de meeste uiteenlopende houdingen brengen, terwijl jij al pijn voelt bij de meest milde vooroverbuiging zegt niets over jouw mogelijkheden als yogabeoefenaar. Yoga is een proces van herverbinding met je Ziel. Het lichaam is jouw geavanceerde instrument, dat je de mogelijkheid geeft om dat bewust te realiseren. En op dit moment vertelt jouw lichaam dat je kennelijk veel spanning hebt opgebouwd. Dat is alles. Je lichaam vertelt je dat jouw energie op een bepaalde plek niet ongehinderd kan stromen. En omdat je lichaam nooit liegt is het van belang om goed te onderzoeken wat de bron van die spanning is.

Spanning is weerstand. Je lichaam verzet zich tegen een bepaalde beweging en daar kunnen twee redenen voor zijn:

  1. Fysieke schade; een blessure of schade van een medische ingreep bijvoorbeeld. In dat geval heeft het lichaam gewoon tijd voor herstel nodig. Probeer dan je lichaam met alle zachtheid die je in je hebt mild in beweging te houden, zodat alles blijft stromen, maar richt al je aandacht op het herstel.

  2. Emotionele schade; dat komt in de praktijk vaker voor. De fysieke spanning is een symptoom van een subtielere spanning. Als je bang bent voor pijn zet je je schrap om het niet te hoeven voelen. En als je graag iets wilt bereiken is jouw lichaam voorgeprogrammeerd om jouw spierkracht in de gewenste richting in te zetten. En als je daar te lang mee doorgaat geeft je lichaam op een gegeven moment aan dat het genoeg is en je rust moet nemen. Dus als jij, zoals zoveel mensen tegenwoordig, overwegend zittend werkt achter een toetsenbord, dan ontstaat er op een gegeven moment vanzelf pijn in rug, schouders en nek. En je reageert daarop door je houding een beetje aan te passen, waardoor die langzaam maar zeker steeds onnatuurlijker wordt en je steeds meer vast gaat zitten. De spanning heeft zich letterlijk fysiek verankerd, maar het begon eigenlijk met een beetje dwangmatig gedrag. Steeds maar weer dezelfde houding aannemen, omdat je iets wilt terwijl je lichaam allang gezegd heeft dat het even afwisseling nodig heeft. Je wilde er alleen niet naar luisteren. En daarom gaat je lichaam het steeds duidelijker zeggen, tot je een punt bereikt dat je het niet meer kunt ontkennen.

Het is daarom van groot belang om te beseffen dat weerstand in een Asana het gevolg is van achterstallig onderhoud. Je lichaam heeft al jaren aangegeven dat het anders moet, maar je kon er niet goed naar luisteren. Het gaat mis als je de prestatiedrang die tot je stijfheid geleid heeft ook gaat inzetten om in een bepaalde houding te komen. Wilskracht inzetten in een Asana kan makkelijk tot schade leiden. Dan kom je in de vicieuze cirkel terecht van pijnlijke Asana-beoefening, meer spanning en meer onvrede. En dan bouw je steeds meer aversie op tegen Asana zodat je er steeds minder zin in hebt. De enige weg is mildheid voor je lichaam.

Laten we het simpele voorbeeld nemen van een gestrekte vooroverbuiging (Uttanasana). Je staat rechtop met je voeten naast elkaar, strekt je armen omhoog met de handen naast elkaar en je buigt vanuit je bekken met een rechte rug voorover. De ÊÊn beweegt zich dan soepel met zijn hoofd richting onderbenen zonder enige zichtbare weerstand en de ander moet ergens halverwege stoppen. En dat geeft dus helemaal niks. Het gaat er dan om, dat je gewoon rust bij het punt van weerstand en voelt hoe je langzaam los kunt laten. Probeer stap voor stap te ontspannen en dan zul je snel merken dat jou spanning eigenlijk angst voor pijn is. Laat het toe. Staak je verzet. Je zet je schrap, omdat je bang bent dat een verdere strekking pijn zal doen. Als je dan op wilskracht verder sterkt (omdat je vindt dat je het moet kunnen), dan doet het inderdaad ook pijn en dat kun je dan nog weken voelen. Maar als je wervel voor wervel, vezel voor vezel langzaam los laat en de zwaartekracht toelaat, dan zul je merken dat die pijn waar je bang voor bent wegtrekt en juist een tegengesteld effect optreedt. Je voelt dan juist dat er ruimte ontstaat, je voelt je energiek en voldaan. En als je eenmaal weet hoe dat voelt en hoe je dat gevoel van ruimte en doorstroming steeds weer op kunt zoeken, dan wil je dus juist wel door met de beoefening van Asana. Je leert je lichaam steeds beter kennen en je weet op een steeds subtieler niveau spanning in je lichaam op te lossen. Daardoor zul je merken dat je opgewekter en vitaler door het leven gaat en dat je ook geestelijke spanningen door emoties makkelijker van je af laat glijden.

Geef je lichaam de tijd om die ruimte te laten ontstaan. Je hebt er jaren over gedaan om die spanning op te bouwen en jouw trouwe lichaam fluistert al jaren in je oor dat het heel graag anders wil. Maak die ruimte, geef het tijd en laat het los. En voor je het weet stroomt de energie weer vrijelijk door je lichaam en wordt je vitaler en helderder en dan zul je merken dat je ook makkelijker zit en meer harmonie ervaart in je meditatie.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP! OF KOM NAAR EEN LEZING. KLIK HIER VOOR DATA.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.